3. okt, 2022

La Belle Époque

La Belle Époque

 L’Heure Exquise van Reynaldo Hahn met de poëzie van Paul Verlaine, ken je het ? 

Dit is en prachtige combinatie , omdat hier taal en muziek één transparant geheel vormen

Dit lied vraagt en hoge mate van stembeheersing

Luister naar de perfecte verbinding van woorden en muziek in de uitvoering van Susan Graham- mezzo-sopraan en Roger Vignoles - pianist

Ze spelen en zingen over : ‘ het uur waarin alles perfect is ‘

Mensen die van het Franse lied houden , kennen misschien een handjevol liederen van Reynaldo Hahn , als mooie voorbeelden uit La Belle Époque

 Parijs in de Belle Époque was een periode in de geschiedenis van de stad tussen de jaren 1871 tot 1914, van het begin van de Derde Franse Republiek tot de Eerste Wereldoorlog. Het zag de bouw van de Eiffeltoren, de Parijse metro, de voltooiing van de Opera van Parijs en het begin van de basiliek van Sacré-Cœur op Montmartre. Drie weelderige "universele tentoonstellingen" in 1878, 1889 en 1900 brachten miljoenen bezoekers naar Parijs om de nieuwste innovaties op het gebied van handel, kunst en technologie te proeven. Parijs was het toneel van de eerste publieke projectie van een film en de geboorteplaats van de Ballets Russes, impressionisme en moderne kunst.

De uitdrukking Belle Époque ("mooie tijd") kwam in gebruik na de Eerste Wereldoorlog; het was een nostalgische term naar wat een eenvoudiger tijd van optimisme, elegantie en vooruitgang leek.

 Deze subtiele charme is heel snel van tafel geveegd door andere Franse liedcomponisten zoals C.Debussy , die schreef werk met meer durf in de harmonieën  en met meer soberheid

Hier spreek ik niet over de speelbaarheid van de liederen, want dat is natuurlijk een heel ander verhaal

Maar luister eens naar zijn Trois Chansons de France uit 1904 :

  1. Rondel op tekst van Charles d’Orléans, 2. La Grotte op een tekst van Tristan Lhermite, 3. Rondel op tekst van Chares d’Orléans

Ik heb deze muziek eens gezongen in een programma : Het lied vanuit de Volksaard ( in 2002 ) met Spaanse liederen zoals Siete Canciones Populares Españolas van de onvergetelijke Manuel de Falla en Cinq Mélodies Populaires Grecques van (een van mijn favorieten ) Maurice Ravel

 Reynaldo Hahn’s muziek is zo essentieel Frans, voortgekomen uit een gedegen Franse en muzikale opleiding en de eeuwige aantrekkingskracht van Parijs voor kunstenaars

Maar Hahn was zelf niet Frans : hij was de zoon van een Duitse vader en een moeder uit Venezuela. Hij is geboren in de hoofdstad Caracas en is in het Centrum van de Wereld ;  Parijs komen wonen toen hij 3 jaar oud was ( 1877 )

Later was hij veelvuldig present in de Parijse salons , waar hij de mensen onderhield d m v pianospel ,vaak met een sigaret lichtelijk tussen z’n lippen geklemd ..

Deel deze pagina