Overzicht en veranderend perspectief

NOVEMBER 2022

Datum

1. nov, 2022

OKTOBER 2022

Datum

12. okt, 2022

3. okt, 2022

SEPTEMBER 2022

Datum

30. sep, 2022

AUGUSTUS 2022

Datum

31. aug, 2022

31. aug, 2022

JULI 2022

Datum

12. jul, 2022

JUNI 2022

Datum

13. jun, 2022

APRIL 2022

Datum

30. apr, 2022

JANUARI 2022

Datum

28. jan, 2022

24. jan, 2022

DECEMBER 2021

Datum

31. dec, 2021

NOVEMBER 2021

Datum

11. nov, 2021

OKTOBER 2021

Datum

27. okt, 2021

Deel deze pagina

mijn gitaar 


Dit is mijn Alhambra gitaar. 60 jaar geleden begon ik op streekmuziekschool ' De Wâldsang ' met m ' n gitaarlessen. Eerst op een stugge onversterkte jazz - gitaar met F- gaten. In een jaar op Sinterklaasavond kreeg ik een volgende. Daarna een Yamaha uit de winkel aan de Nieuwe- Ebbingestraat in Groningen. Deze heb ik nog steeds. Misschien niet zo spectaculair allemaal, maar voor mij wel erg belangrijk. Een jaar of 10 geleden kocht ik een Alhambra. Volgens de eigenaar in een gitaarwinkel in Cádiz een prima gitaar. Hij kon me ook goed adviseren welke snaren het best bij deze Alhambra gitaar passen.

Dat was een tijd een lichtelijk probleem, aangezien er titanium in mijn toenmalige setje snaren zat, waardoor ik ' alles hoorde' : het materiaal, de snaar, de toonhoogtes: ik kreeg ze maar niet ' gerijmd ' . Veel te sensitief via dit medium. Dat is nu met het setje uit Cádiz goed gekomen. Is de begeleidings - gitaar een vreemde eend in de bijt van de klassieke muziek ? Nee, helemaal niet: een van mijn favoriete componisten is wel John Dowland .Geen enkel probleem voor Marianne Chung Blok om de gitaar als begeleiding voor El Preso Numero Nueve - een Mexicaanse Folksong tijdens mijn zangles mee te nemen naar het conservatorium in Utrecht. Ook Manuela Ochakovski van haar zangschool in Wenum Wiesel ' Il Portamento' vond het geen punt dat ik dit genre liederen in de Italiaanse, Spaanse en Franse taal bij haar speelde. Ik werd bij hen in het klassieke genre voor de zangstem opgeleid. De gitaar hoort bij mij . Nu al 60 jaar !! Ik zing en ik speel. Vorig jaar in Toulouse tijdens het 700 jarig bestaan van de Académie des Jeux Floraux voelde ik me in verbinding staan met de legendarische Troubadours uit de 14 - e eeuw. Hun spoor gaat verder terug ; ik houd van het fenomeen zang en begeleiding door een enkel instrument. Een heel oud principe via Oud, Cither, Vihuela, Harp, Gitaar, Accordeon en andere begeleidings- instrumenten. Voor mij hoeft het niet heel groots. Het gaat om de lyriek, de expressie ,het verhaal van de tekst, de melodie, de dynamiek en de harmonie ..dit is genoeg .. Waar de gitaar thuishoort ? Overal lijkt mij ..